De distributieriem van een Mercedes ziet er anders uit dan bij andere auto’s en zal dus vaak verschillen hoe het er in de praktijk aan toe zal gaan bij het vervangen. Maar in grote lijnen is dit het proces:
- Maak de aardkabel van de accu los.
- Zodra de motor koud is, zet u de krukas in het bovenste dode punt met de zuiger nummer één op de compressieslag.
- Verwijder de krukaspoelie.
- Verwijder alle accessoires die de verwijdering van de distributieriem hoezen verhinderen.
- Verwijder distributieriem afdekkingen. Vergrendel nokkenassen, indien nodig, en noteer de positie van de merktekens van de nokkenas.
- Verwijder de riemenspanner en de tussenpoelies.
- Verwijder de distributieriem.
Als u bezig bent met de waterpomp te vervangen zorg ervoor dat het koelsysteem is afgetapt. Als de thermostaat van het koelsysteem alleen toegankelijk is met vervanging van de waterpomp, moet de thermostaat ook worden vervangen. Bij het installeren van de nieuwe distributieriem moeten alle bovenste stappen weer worden uitgevoerd maar dan in de omgekeerde variant. volgens strikte richtlijnen om zeker te zijn dat de nokkenas en krukas (en balansas, als die er is) perfect uitgelijnd zijn nadat de spanner is ingesteld. als de installatie van de distributieriem klaar is wordt de krukas met de hand 720 graden gedraaid en de goede plek van de merktekens op de krukas en de nokkenassen wordt bevestigd. Zorg goed dat u noteert wanneer u deze handeling uitvoert zodat u makkelijk terug kan vinden.